+380 (44) 239-23-90 вул. Тургенєвська, 46/11, секція 1, оф. 2

DeveLAWpment

2

За статистикою в Україні не виконується 95% рішень Європейського суду з прав людини та близько 70% рішень національних судів, що свідчить про неефективність роботи Державної виконавчої служби України. Неможливість виконати судове рішення підриває основи правосуддя і вихолощує саму ідею звернення до суду з метою захисту прав і свобод. Якщо Державна виконавча служба України не буде нагально зреформована, вчиняти будь-які дії з реформування судової системи в цілому не матиме жодного сенсу.

В світлі цього Президентом України П. Порошенко було внесено проекти Законів «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів» (№ 2506а) та «Про виконавче провадження» (№ 2507а), які найближчим часом будуть розглянуті Верховною Радою у другому читанні. Ці законопроекти докорінно реформують виконавчу службу, вводячи змішану систему виконання судових рішень, де поруч із Державною виконавчою службою працюватимуть приватні виконавці. Концептуально взірцем реформи слугували країни, які у політичному, економічному та соціально-культурному плані є близькими до України – Болгарія та країни Прибалтики. Головна ідея реформи – «відкриття» державних реєстрів, «прозорість» їх ведення, а також залучення до роботи з примусового виконання судових рішень ініціативних людей, які, за словами заступника Міністра юстиції України С. Шкляра, «хочуть заробити і не бояться відпрацювати 3-4 години понад норму». Обговоренню вказаних законопроектів і був присвячений круглий стіл, організований 16 березня 2016 року Міністерством юстиції України та Асоціацією правників України.

Захід був організований у формі дискусії між представниками органів державної влади, експертами, юристами та банкірами, які обговорювали питання різного характеру, як ті, що були вирішені у згаданих законопроектах, так і ті, що залишилися відкритими. Так, розглядалися перспективи вдосконалення системи державних реєстрів, яких на сьогодні існує велика кількість, і держателями яких є різні державні органи, що створює ситуацію, коли державний виконавець не може ефективно здійснювати заходи щодо арешту майна або грошових коштів, що знаходяться на рахунках у різних банках; обговорювалося питання необхідності скасування мораторію на застосування примусової реалізації майна державних підприємств та господарських товариств, у статутних фондах яких частка держави становить не менше 25% та мораторію на стягнення майна громадян України, наданого як забезпечення кредитів в іноземній валюті ; пропонувалося введення інституту банкрутства фізичних осіб; обговорювалися проблеми оскарження в суді дій/бездіяльності виконавців, запровадження ефективної системи доступу до інформації про банківські рахунки боржників та проблеми судового контролю за виконанням рішень суду.

Юрист «Юрзовнішсервіс» Катерина Цірат також побувала на круглому столі, долучившись до загальної дискусії. У разі прийняття згаданих законопроектів, можна сподіватися на те, що принаймні частина проблем, якими сьогодні супроводжується процес виконання судових рішень, буде вирішена, а виконавча служба зможе стати сильною та ефективною.