Сфери Практики Лізинг та придбання літаків

Лізинг та придбання літаків

Aviation finance Ganna Tsirat

Консультації з лізингу та придбання літаків

Jurvneshservice є визнаним лідером у сфері консультування з питань фінансування повітряних суден. Ганна Цірат як провідний юрист із авіаційного лізингу за останні 15 років завершила майже 100 транзакцій по придбанню, фінансуванню та лізингу повітряних суден. Авіаційними клієнтами Jurvneshservice є:

  • українські авіакомпанії – AtlasJet Ukraine, SkyUp та інші;
  • іноземні виробники –  Boeing, Cessna / Textron;
  • лізингові компанії – GE Aviation Services, AerCap, AeroTurbine, Inc., Aircastle, BBAM, Engine Lease Finance Corporation; Macquarie AirFinance, Willis Lease Finance Corporation, Skyworld Aviation Ltd та інші;
  • фінансові установи – American Ex-Im Bank, Erste Group Bank AG, Wells Fargo Bank, UMB Bank, DVB Bank, PK AirFinance S.A.r.L., CIT та інші.

Важливі юридичні деталі в авіаційному лізингу

Консультуючи лізингодавців та лізингоодержувачів в авіаційному лізингу, команда Jurvneshservice має всебічне розуміння інтересів сторін транзакції. Завдяки досвіду в цій галузі Jurvneshservice надає юридичні рекомендації, спрямовані на досягнення бізнес-цілей наших клієнтів. Під час консультацій ми приділяємо особливу увагу практичним рішенням, які дозволять досягти своєчасних та економічно ефективних результатів.

Купівля-продаж або лізинг повітряних суден розпочинається з попередніх домовленостей сторін, що закріплюються у документі, який зазвичай називається «Letter of intent/LOI», і у буквальному перекладі на українську це означає «лист про наміри». Він містить дані, що індивідуалізують авіаційний об’єкт (повітряне судно або авіаційний двигун) та його технічний стан, наміри сторін укласти договір лізингу або купівлі-продажу у майбутньому, його істотні положення, обов’язки сторін, обсяги страхування та розмір забезпечувального депозиту (security deposit) або платежу за постачання (commitment fee). Положення LOI про сплату забезпечувального депозиту (платежу за постачання), конфіденційності та застосовного права вступають в силу на момент їх підписання. Решта набуває зобов’язуючого характеру через узгоджений сторонами час, який надається для здійснення внутрішніх погоджувальних процедур та інспекції авіаційного об’єкта покупцем або лізингоодержувачем. Важливість зобов’язуючої сили LOI обумовлена тим, що у такому разі він  розглядається як попередній договір, який може бути зареєстрованим у Кейптаунському реєстрі, що надасть додаткові важелі покупцю або лізингоодержувачу у спонуканні протилежної сторони укласти основний договір. Запис у Кейптаунському реєстрі буде попереджати третіх осіб про наявність майнового інтересу кредитора (української компанії) у повітряному судні боржника (продавця або лізингодавця). Цей запис буде анульовано після укладення основного договору. У разі неправомірної відмови від укладення основного договору та неповернення сплаченого забезпечувального депозиту і продажу або передачі в лізинг повітряного судна третій особі, українська компанія має право вимагати повернення забезпечувального депозиту від цієї третьої особи.

Попередній договір визначає істотні умови отримання авіаційного об’єкта у власність або користування, включаючи те, скільки він коштує (покупна ціну для договорів купівлі-продажу; основний та додатковий лізингові платежі для договорів авіаційного лізингу; узгоджена вартість літака для питань страхування), умови страхування, застосовне право, домовленості сторін про відшкодування витрат, пов’язаних з укладенням та виконанням купівлі-продажу або авіаційного лізингу (сторони можуть покласти ці витрати повністю на покупця/лізингоодержувача, поділити їх порівну або встановити максимум витрат (cap).

Частина умов (conditio) попереднього договору підлягає виконанню кожною стороною до підписання основного договору та передачі авіаційного об’єкта. Через це вони отримали назву обов’язкових попередніх (conditions precedent). До таких умов належать обмін документами про повноваження сторін на укладення договору, включаючи зазначення особи, яка буде підписувати договір, правовими висновками про узгодженість договору із законодавством України.

Сплата забезпечувального депозиту покупцем чи лізингоодержувачем належить до числа обов’язкових попередніх умов. Сплачений забезпечувальний депозит не повинен змішуватися продавцем чи лізингодавцем з його власними коштами. Сторони можуть домовитися про нарахування на нього відсотків. У разі невиконання умов попереднього договору покупцем або лізингоодержувачем, попередній договір припиняється, а забезпечувальний депозит залишається в розпорядженні продавця або лізингодавця як компенсація понесених збитків.  У разі невиконання продавцем чи лізингодавцем попередній договір припиняється, а забезпечувальний депозит повертається покупцю або лізингоодержувачу.

 До числа обов’язкових попередніх умов продавця чи лізингодавця відноситься приведення авіаційного об’єкту та його документів у відповідність до вимог постачання.

У деяких випадках також укладається договір застави повітряних суден згідно з вимогами українського права або забезпечувальний правочин в інтересах іноземних кредиторів (security trust agreements).

Договір лізингу та купівлі-продажу повітряних суден

Jurvneshservice консультує транзакції з лізингу повітряних суден та їх купівлі-продажу, включаючи:

  • внутрішній та міжнародний оперативний та фінансовий лізинг повітряних суден;
  • операції з купівлі-продажу двигунів, комерційних літаків, бізнес-літаків та вертольотів.

Позикове фінансування та сек'юритизація

Jurvneshservice регулярно консультує іноземних лізингодавців та фінансистів з питань позикового фінансування та сек’юритизації в частині регулювання українським правом. Ми розробляємо договори застави, що підлягають нотаріальному посвідченню в Україні, якщо повітряне судно вже зареєстроване в українському реєстрі цивільних повітряних суден і отримуємо коди у Державній авіаційній службі України для реєстрації договорів застави, лізингу та купівлі-продажу у Кейптаунському міжнародному реєстрі.

Літак є дуже дорогим активом і, як правило, купується за рахунок кредиту, в забезпечення якого цей літак і передається (asset based financing). Закладений літак в подальшому може передаватися його власником в оперативний або фінансовий лізинг. До вступу в силу Кейптаунської конвенції «Про міжнародні гарантії щодо мобільного обладнання» кредитор прагнув отримати обтяження літака і в своїй юрисдикції, і в юрисдикції його експлуатації. З початком функціонування Кейптаунського реєстру, наднаціонального за своєю природою, законодавство більшості країн не вимагає реєстрації застави в юрисдикції експлуатації літака. У разі надання літака в забезпечення, кредитор і власник визначаються в якій юрисдикції буде укладатися договір забезпечення (застави). Залежно від вимог законодавства цієї країни договір буде підлягати обов’язковій реєстрації в реєстрі обтяжень рухомого майна або ж тільки у Кейптаунському реєстрі. Юристи Jurvneshservice мають досвід консультування і складання як національних договорів застави, так і міжнародних забезпечувальних договорів.

Примусове повернення повітряних суден і банкрутство

Якщо лізингоодержувач не виконує своїх обов’язків за лізинговим договором і, зокрема, не платить вчасно лізингові платежі, лізингодавець вимагає повернути літак. Якщо лізингоодержувач не згоден з такою вимогою і перешкоджає поверненню літака відповідно до умов договору лізингу, лізингодавець вдається до механізму примусового повернення. Ганна Цірат часто представляє іноземних кредиторів і лізингодавців при достроковому припиненні договорів лізингу і примусовому поверненні літаків. За останні 10 років вона сприяла добровільному і примусовому поверненню щонайменше  10 літаків, включаючи від таких українських авіакомпаній як Аеросвіт, Донбасаеро і ЕйрОнікс.

Ключові експерти:

Ганна Цірат – доктор юридичних наук, вже понад 15 років практикує в галузі авіаційного та повітряного права, має значний досвід в питаннях фінансування та лізингу повітряних суден та іншого авіаційного обладнання, а також питаннях придбання літаків, традиційно використовуваних в ділової авіації, вирішенні спорів із загальних питань авіації.

Публікації:

  1. The official Guide to Aircraft Registration and Tax
  2. PWSP World Aircraft Repossession Index
  3. Aircraft Finance: Registration, Security and Enforcement under gen. ed. G. McBain
  4. Aircraft Liens and Detention Rights under gen. ed. G. McBain
  5. Getting the Deal Through: Aviation Finance & Leasing 2017-2020
  6. The Aviation Law Review under ed. Sean Gates
  7. Уніфікація норм у міжнародному приватному авіаційному праві
  8. Вимоги до угод та договорів купівлі продажу, на підставі яких виникає міжнародне обтяження рухомого обладнання
  9. Цесія згідно до конвенції “Про міжнародні обтяження пересувного обладнання”
  10. Колізійні норми зобов’язальних правовідносин у міжнародному приватному повітряному праві
  11. Джерела міжнародного приватного повітряного права